A fékek működéséről beszélve legtöbben a tárcsákra, betétekre vagy esetleg az ABS-re gondolnak, pedig van a rendszernek egy olyan alkotóeleme is, amely nem látszik ugyan, de legalább ennyire létfontosságú: ez a fékfolyadék. Ez az anyag nemcsak a fékrendszer „vérkeringése”, hanem gyakorlatilag az, ami lehetővé teszi, hogy a vezető lába és a kerekek fékezőereje között kapcsolat jöhessen létre. A motortér egyik kis tartályában lapul, gyakran teljesen észrevétlenül, mégis minden egyes fékezésnél kulcsszerepet játszik.
Ha lent fog a fék, beesik, becsúszik a fékpedál, szivárog a fékfolyadék, akkor valószínűleg az ABS kocka meghibásodott, aminek leggyakrabban a fékfolyadék lecserélésének elmaradása áll. Az ABS javítás legjobb megoldása a felújított alkatrészre való csere, amihez elég, ha a rewopro.hu oldalt felkeressük és máris sínen vagyunk.
A fékfolyadék egy speciálisan a fékezés folyamatára gyártott, nyomás alatt is megbízhatóan működő folyadék, amely képes ellenállni a fékezés során keletkező magas hőmérsékletnek. Mivel a fékezés során hatalmas energiák szabadulnak fel, és ezeket hővé alakítja a rendszer, a folyadéknak bírnia kell a megterhelést. Ha a folyadék túlhevül és gőzbuborékok képződnek benne, a fékpedál lenyomására már nem érkezik meg megfelelően az erő a féknyergekhez, és a pedál mintha „besüppedne” – ilyenkor a fékhatás látványosan csökken, vagy teljesen el is tűnhet.
A járművek különböző fékfolyadékokat használnak, amelyeket általában DOT jelöléssel látnak el. A DOT 3 például a régebbi autókban volt gyakori, míg a mai modellek többsége már DOT 4-et alkalmaz, mivel ennek magasabb a forráspontja, így megbízhatóbb extrém helyzetekben is. Létezik szilikon alapú változat is, a DOT 5, amely inkább speciális járművekben fordul elő, valamint a DOT 5.1, amely nagyobb terhelhetőségű, ugyanakkor más összetételű, így nem minden autóval kompatibilis.
A fékfolyadék egyik hátránya, hogy az idő múlásával hajlamos vizet megkötni a levegőből. Ez a tulajdonság különösen a glikol alapú folyadékokra jellemző, amelyek ugyan jól működnek, de fokozatosan elveszítik eredeti tulajdonságaikat. A víz jelenléte drasztikusan csökkenti a folyadék forráspontját, így egy hosszabb lejtőn való ereszkedés vagy városi dugóban való araszolás során akár veszélyes helyzet is kialakulhat. Ezért javasolják a szakemberek, hogy függetlenül a megtett kilométerektől, kétévente cseréljük le a fékfolyadékot. A legtöbb szerviz képes egy egyszerű vizsgálattal megállapítani, hogy a folyadék mennyire szívott fel nedvességet, így elkerülhető a felesleges csere is, de a túl késői beavatkozás is.
A fékfolyadék állapota többféle módon is jelezheti, hogy baj van. Ha a fékpedál túl könnyen nyomódik le, vagy a fékút érezhetően hosszabbá válik, esetleg furcsa hangot hallani fékezéskor, netán a műszerfalon megjelenik egy figyelmeztető lámpa, akkor ideje utánanézni a dolognak. Ezek a tünetek gyakran nem a fékbetétek vagy tárcsák hibáira, hanem magára a fékfolyadék állapotára utalnak.
Bár az interneten számos útmutató található a fékfolyadék házilagos cseréjére vonatkozóan, a legtöbb esetben mégsem ajánlott saját kezűleg elvégezni ezt a műveletet. A rendszer légtelenítése, a megfelelő folyadék kiválasztása és a biztonságos feltöltés mind precíz feladatok, és ha valami nem sikerül tökéletesen, annak súlyos következményei lehetnek. A szakszervizek tapasztalattal és megfelelő eszközökkel dolgoznak, így a fékrendszer hibátlan működése jobban garantálható.
A fékfolyadék tehát nem látványos, nem színes, nem divatos, mégis a biztonság egyik legfontosabb záloga. Az, hogy milyen állapotban van, gyakran csak akkor derül ki, amikor már túl késő. Érdemes ezért megelőzni a bajt, és a többi szervizelési feladattal együtt rendszeresen gondoskodni a cseréjéről is. Egy apró flakonnyi anyag, mégis hatalmas jelentőséggel bír – nélküle nincs fék, és fék nélkül nincs biztonságos közlekedés.